W przebiegu chorób przyzębia jednym z najbardziej kłopotliwych objawów jest odsłonięcie szyjek zębowych. Powodem najczęściej jest nawarstwiający się kamień nazębny, który wpycha się w kieszonki zębowe, powodując ból i stan zapalny. Interwencja periodontologa pomaga zahamować proces oraz uchronić zęby przed rozchwianiem i wypadaniem.

Jak leczyć odsłonięte szyjki zębowe?

W warunkach domowych należy zacząć używać odpowiednich past oraz płynów do płukania zębów, ułatwiających usuwanie kamienia oraz ograniczających jego osadzanie się a także zmienić technikę mycia zębów. Jeśli proces chorobowy posunął się za daleko, trzeba udać się do periodontologa. W gabinecie możemy liczyć na laserowe bądź ultradźwiękowe usuwanie kamienia oraz kiretaż, czyli czyszczenie kieszonek zębowych.

Jakie są objawy odsłoniętych szyjek zębowych?

Do pierwszych objawów należą krwawienie dziąseł oraz nadwrażliwość zębów na gorące i zimne pokarmy i napoje oraz słodycze. Później mogą pojawić się ból zębów i dziąseł oraz nieprzyjemny zapach z ust i poczucie niesmaku.

Jakie są przyczyny odsłaniania się szyjek zębowych?

Najczęstszą jest kamień nazębny wciskający się w kieszonki zębowe i powodujący stan zapalny. Istnieją też przyczyny niemechaniczne jak: zaburzenia hormonalne, cukrzyca, palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu.

Jaki jest koszt leczenia odsłoniętych szyjek zębowych?

Nigdy zbyt wysoki! Nieleczone choroby przyzębia mogą prowadzić do powikłań ogólnoustrojowych: przyspieszenia rozwoju miażdżycy, zaostrzenia przebiegu cukrzycy, komplikacji w przebiegu ciąży i innych.

Co robić, gdy pojawią się pierwsze objawy cofających się dziąseł?

Konieczna jest diagnostyka w gabinecie periodontologa. Każda odkryta szyjka zębowa, to szeroko otwarte wrota dla drobnoustrojów.

Dowiedz się więcej

Jeśli interesuje Cię ta tematyka i chciałbyś dowiedzieć się więcej – napisz do mnie. Jeśli jesteś zainteresowany zagadnieniami stomatologicznymi lub chciałbyś skorzystać z jakiejś formy leczenia stomatologicznego – zapraszam do kontaktu.