Utrzymanie dziąseł w dobrej kondycji jest kluczowe dla uniknięcia leczenia periodontologicznego. Co ważne, w rzeczywistości są to zwykłe, codzienne nawyki, które nie będą od Ciebie wymagały szczególnego poświęcenia. Dowiedz się, w jaki sposób postępować, by zadbać o zdrowe dziąsła i tym samym uniknąć konieczności wizyty u periodontologa.

Przede wszystkim codzienna higienizacja domowa

Kluczem do utrzymania zdrowych zębów i dziąseł jest codzienne używanie po posiłkach nitki stomatologicznej (oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych) oraz szczotkowanie zębów. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, zęby należy oczyszczać nitką i myć trzy  razy dziennie, stosując szczoteczkę o średnio twardym lub miękkim włosiu. Twarde szczoteczki mogą podrażniać delikatną tkankę dziąseł i tym samym prowadzić do rozwoju stanu zapalnego. Dobrym sposobem jest także stosowanie irygatorów do przepłukiwania przestrzeni międzyzębowych oraz do masażu dziąseł (masaż uodparnia tkankę dziąsłową i zmniejsza przez to ryzyko infekcji). Pomocniczo działają także płyny antyseptyczne do płukania jamy ustnej.

Zrezygnuj z palenia tytoniu

Nie od dziś wiadomo, że palenie jest szkodliwe dla organizmu. Jednak co ważne, poza ogólnym destrukcyjnym wpływem na organizm, okazuje się szkodliwe również dla zębów i dziąseł. U palaczy znacznie częściej dochodzi do chorób przyzębia. Dodatkowo również leczenie paradontozy u palaczy przebiega wolniej.

Ogranicz alkohol

Spożywanie alkoholu prowadzi do zaburzenia równowagi bakteryjnej w obrębie jamy ustnej, prowadząc do zwiększenia ilości tych szkodliwych dla zdrowia dziąseł. Szacuje się, że u osób regularnie sięgających po alkohol zwiększa się ryzyko wystąpienia chorób dziąseł, w tym nasilenia objawów już istniejących schorzeń.

Zadbaj o odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie nawodnienie jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej kondycji zdrowotnej, w tym dla zdrowia dziąseł. Regularne nawadnianie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób dziąseł. W przypadku odwodnienia pojawia się suchość w ustach, która zwiększa podatność zębów i dziąseł na wystąpienie chorób i urazów mechanicznych.

Ogranicz spożywanie cukru

Bakterie odpowiadające za rozwój chorób przyzębia do rozwoju potrzebują skrobi i cukru. Gdy regularnie spożywasz pokarmy z wysoką zawartością tych składników, bakterie wytwarzają kwas, który w efekcie prowadzi do podrażnienia dziąseł.