Wiele osób stosujących protezy skarży się na utrzymujący się ból i dyskomfort. O ile zjawisko takie jest normalne w początkowej fazie noszenia protezy, to wraz z biegiem czasu jego utrzymywanie się powinno wzbudzić niepokój. Aby skutecznie wyeliminować ból towarzyszący noszeniu protezy, należy w pierwszej kolejności ustalić jego przyczynę. Co może powodować ból dziąseł pod protezą?

Brak odpowiedniej pielęgnacji protezy

Nosząc protezę, należy pamiętać o utrzymaniu jej w odpowiedniej czystości. Podobnie jak na zębach, również na powierzchni protezy utrzymują się bakterie, które mogą wywoływać podrażnienia w obrębie jamy ustnej, w tym dziąseł. Protezy należy starannie myć po każdym zdjęciu, aby usunąć wszelkie drobnoustroje. Równie ważne jest regularne wymienianie elementów ruchomych.

Nieodpowiednie użytkowanie

Inną przyczyną występowania bólu dziąseł pod protezą są różnego rodzaju podrażnienia powstające w wyniku niewłaściwego jej użytkowania. Dla zachowania maksymalnej stabilizacji proteza ściśle przylega do dziąseł, powodując przy tym ucisk błon śluzowych. Aby nie doprowadzić do wystąpienia podrażnień, należy zapewnić tkankom odpowiednią regenerację. Szczególnie wskazane jest zapewnienie nocnej przerwy.

Podczas użytkowania protezy może dojść do jej poluzowania. Ruchomość protezy przyczynia się do powstawania podrażnień, które mogą stale się pogłębiać. Co więcej, pod protezę, która się przesuwa, mogą przedostawać się resztki jedzenia, co prowadzi do gromadzenia się bakterii.

Alergia

Choć współczesna medycyna pozwala na wykorzystanie coraz bezpieczniejszych materiałów, to w dalszym ciągu niektóre z nich mogą uczulać. Wystąpienie alergii na materiał, z którego wykonana jest proteza, może powodować obrzęk, który następnie może wywoływać ból dziąseł pod protezą.

W walce z bólem towarzyszącym noszeniu protezy pomocna będzie wizyta u periodontologa. Lekarz będzie w stanie dokładnie ocenić stan dziąseł i wskazać, co jest powodem dolegliwości i zaproponuje odpowiednie leczenie.

Niedopasowanie protezy

Wielu pacjentów nie zgłasza się na czas na wizyty kontrolne protetyczne, na których można np. skontrolować protezę lub ją podścielić. Proteza osiadając, będąc niedostosowana, może uciskać i dawać zmiany na dziąśle pod płytą protezy o charakterze np. owrzodzeń lub otarć. W innych wypadkach może dochodzić pod płytą do rozwoju zapalenia np. o charakterze grzybiczym i dochodzi do powstawania rumienim a nawet przerostów (są to tzw. stomatopatie protetyczne). W każdym wypadku wizyta u specjalisty jest najlepszym rozwiązaniem.