Dr n. med. Agnieszka Laskus
dr@laskus.pl

Choroba przyzębia – wszystko, co warto wiedzieć

Paradontoza, często błędnie nazywana paradentozą, to potoczna nazwa infekcyjnej choroby przyzębia, prowadząca rozchwiania i utraty zębów. Najczęściej przyczyną jej powstawania jest niedostateczna higiena jamy ustnej oraz palenie tytoniu, ale wpływ na jej powstawanie mogą mieć również czynniki genetyczne. Oznacza to, że niektóre osoby posiadają genetyczne predyspozycje do zapadania na zapalenie przyzębia czy krwawienia dziąseł.

Skłonności do parodontozy

W przypadku posiadania dziedzicznych skłonności do parodontozy powinno przykładać się szczególną uwagę do jej profilaktyki. Najskuteczniejszym na to sposobem jest troska o higienę i zdrowie ogólne jamy ustnej. Zabiegi higienizacyjne przeprowadzane profesjonalnie w gabinecie stomatologicznym oraz domowa pielęgnacja jamy ustnej (technika mycia zębów, nitkowanie, stosowanie płukanek) w połączeniu z regularnymi wizytami kontrolnymi u dentysty są najlepszą prewencją dla tego schorzenia. Jeżeli jednak wystąpiły już objawy parodontozy, trzeba natychmiast rozpocząć leczenie. Najpierw przeciwzapalne, usuwające przyczyny choroby, a potem naprawczo-regeneracyjne, usuwające skutki schorzenia.

Objawy parodontozy

Jak wykazują badania Fundacji Dr Laskus, na objawy parodontozy Polacy najczęściej stosują pasty do zębów na krwawiące dziąsła. Takie działanie w przypadku już zaistniałych problemów jest wyłącznie objawowe i nie usuwa realnych przyczyn choroby. Należy mieć świadomość, że leczenie choroby przyzębia przeprowadzamy nie tylko dla efektów estetycznych i pozbycia się problemów z ruchomością zębów i bólem dziąseł, ale także dla zdrowia całego organizmu. Nieleczona parodontoza może prowadzić do wielu poważnych schorzeń występujących poza jamą ustną, na przykład zmiany miażdżycowe, choroby serca i układu sercowo-naczyniowego, zawały, udary, cukrzyca.