Ciąża to czas, w którym w organizmie kobiety zachodzi wiele gwałtownych zmian. Dotyczą one również zdrowia jamy ustnej. Tkliwe, obrzęknięte i zaczerwienione dziąsła, które krwawią podczas szczotkowania zębów, najczęściej świadczą o ciążowym zapaleniu dziąseł. To powszechna przypadłość. Według badań zmaga się z nim niemal połowa kobiet spodziewających się dziecka.

Choroby dziąseł w ciąży

Zapalenie dziąseł w okresie ciąży może przebiegać pod postacią rozrostowego zapalenia lub powstawania tzw. guzów ciążowych. Zwykle zmiany rozrostowe powstają począwszy od 3 miesiąca ciąży, nasilają się pod koniec ciąży i mogą ustępować w ciągu 1-3 tygodni po porodzie (ale tylko wtedy gdy nie ma miejscowych czynników drażniących). W powstawaniu rozrostów ciążowych bardzo ważną rolę odgrywa stan jamy ustnej przed ciążą. W przypadku złej higieny, złogów kamienia, płytki i obecności ubytków próchnicowych należy się liczyć ze znacznym pogorszeniem stanu dziąseł w czasie ciąży. Rozrost i wzmożone krwawienie są u pacjentek następstwem podwyższonego poziomu estrogenów, który może powodować rozrost nabłonka i tkanki łącznej oraz wzmożoną przepuszczalność kapilarów. Rozrost dziąsła występuję w postaci girlandowatej obejmując brodawki i dziąsło brzeżne. Dziąsła są miękkie, rozpulchnione, sinoczerwone i przy najmniejszym dotyku bardzo krwawią. Guzy ciążowe to miękkie, bujające rozrosty o powierzchni guzowatej lub kalafiorowatej w kolorze sinoczerwonym, powstają w miejscu drażnienia mechanicznego i bardzo silnie krwawią, powodując dyskomfort, utrudniając mycie zębów czy spożywanie pokarmów. W przypadku zaistnienia takich objawów należy skonsultować się ze specjalistą – periodontologiem.

Jak leczyć choroby dziąseł?

Leczeniem chorób dziąseł zajmuje się peridontologia. W gabinecie leczenie rozrostowego zapalenia dziąseł (może mieć wiele innych powodów poza  ciążą  np. w przebiegu chorób ogólnych np. białaczce, w przebiegu choroby padaczkowej) zmierza zawsze do usunięcia przyczyn. Jeśli są uwarunkowania ogólne – leczy się chorobę specjalistycznie. W uwarunkowaniach miejscowych rozrostu usuwa się miejscowe czynniki drażniące (usunięcie kamienia, płytki nazębnej, nawisów wypełnień czy lecząc istniejące ubytki próchnicowe) stosując zabiegi scalingu, root -planingu, polerowania.  Niekiedy specjalista może zdecydować o wprowadzeniu bardzo skutecznego leczenia farmakologicznego. Leczenie chirurgiczne w rozrostowym zapaleniu ciążowym jest przeciwwskazane. Ponieważ ciąża to stan szczególny dla pacjentki, metody terapii warto zawsze ustalać z doświadczonym periodontologiem.

Jak dbać o dziąsła w ciąży?

W trosce o zdrowie zębów i dziąseł w ciąży, warto regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny, także w celach profilaktycznych (profilaktyka profesjonalna). Kluczem do zdrowych i mocnych zębów jest także ich dokładne oczyszczanie, przynajmniej dwa razy dziennie (profilaktyka domowa) W tym celu należy miękką szczoteczkę i pastę z fluorem. Nie można zapominać także o czyszczeniu przestrzeni międzyzębowych (nitka stomatologiczna) z resztek jedzenia po każdym posiłku. Warto stosować irygator i dodatkowo można  wspomóc się płukaniem jamy ustnej odpowiednio dobranymi przez periodontologa płukankami .Dokładna higiena jest najważniejszym  kluczem w profilaktyce próchnicy i chorób dziąseł.