Ból zęba przy nagryzaniu najczęściej wskazuje na stan zapalny miazgi. Dodatkowo takie dolegliwości mogą być spowodowane stanami zapalnymi przyzębia. Jeśli ból zęba przy gryzieniu po założeniu plomby występuje tego samego dnia kiedy nastąpiło leczenie, winą jest zazwyczaj za wysokie wypełnienie, które powoduje nacisk na przyzębie przywierzchołkowe. W takim wypadku  należy jak najszybciej skorygować wypełnienie. Po poprawnym wypełnieniu u dentysty ból zęba przy nagryzaniu powinien ustąpić.

Jeśli przy nagryzaniu dolegliwości bólowe obejmują ząb, w którym wypełnienie było zakładane dużo wcześniej, wówczas przyczyną może być próchnica wtórna. Oznacza to, że pod wypełnieniem lub w jego otoczeniu rozwija się próchnica (zazwyczaj w wyniku nieszczelnie założonego wypełnienia). Takie wypełnienie trzeba usunąć, ubytek oczyścić i wypełnić ząb powtórnie.

Może także dojść do sytuacji, w której ząb wcześniej leczony kanałowo boli przy nacisku. Jedną z przyczyn może być nieprawidłowe leczenie endodontyczne. Kanały zęba mogą być niekompletnie wypełnione – w pustych przestrzeniach kanałów mogły pozostać resztki miazgi, które ulegają zgorzeli i powodują stan zapalny. W niewłaściwie wypełnionym kanale może także pozostać powietrze, co również może prowadzić do bólu przy nagryzaniu.

Ból zęba przy gryzieniu mogą powodować także zmiany okołowierzchołkowe, czyli stany zapalne przy wierzchołku korzenia zęba (takie jak np. ropnie, torbiele lub ziarniniaki). Właściwa diagnostyka takich zmian obejmuje zdjęcie rentgenowskie. Jeśli lekarz wykryje tego typu zmiany, zazwyczaj potrzebne jest ponowne leczenie kanałowe. Zdarza się także, że koniecznie jest wykonanie zabiegów chirurgicznych (takich jak np. resekcja wierzchołka korzenia zęba), aby ocalić ząb.

Ból przy nagryzaniu powinien zostać skonsultowany ze stomatologiem, który po wykonaniu odpowiedniej diagnostyki określi problem i zaproponuje odpowiednie leczenie.