Dziąsła utrzymane w idealnej kondycji utrzymują delikatnie różową barwę, a przy tym szczelnie przylegają do szyjek zębów. Jednak wraz z rozwojem różnorodnych schorzeń, w tym stanów zapalnych stają się zaczerwienione, rozpulchnione i tworzy się  tzw. kieszonka dziąsłowa. W przypadku dalszego rozwoju choroby i przejścia procesu zapalnego na przyczepy dziąsła, które ulegają uszkodzeniu, dochodzi do powstania kieszonki przyzębnej. Co powoduje ten proces  i w jaki sposób go leczyć?

Kieszeń zębowa – co to jest?

Kieszonki zębowe, nazywane również kieszeniami dziąsłowymi to niewielkie szczeliny bądź rowki dziąsłowe, które zlokalizowane są bezpośrednio w obrębie szyjek zębowych, między krawędzią dziąsła a powierzchnią korzenia zęba. U zdrowej osoby taka kieszeń nie powinna przekraczać głębokości 2-3 mm. Jakiekolwiek odstępstwa od normy wskazują na zmiany chorobowe, którym może towarzyszyć ból i dyskomfort.

Co wpływa na rozwój choroby?

Jednym z głównych czynników odpowiadających za powstawanie kieszeni zębowych jest obecność płytki nazębnej związana z niewłaściwą higieną jamy ustnej. Pomijanie codziennego szczotkowania zębów bądź stosowanie szczoteczki o twardym włosiu w połączeniu z agresywnym szczotkowaniem może wpływać na rozwój różnorodnych schorzeń, w tym nacieku zapalnego związanego z działaniem bakterii w miejscu obecności miękkiej płytki lub zmineralizowanej (kamienia nazębnego).

Warto przy tym pamiętać, że nie bez znaczenia dla kondycji dziąseł są również inne czynniki ryzyka takie jak: stres, zgryz urazowy, nałogowe palenie tytoniu oraz spożywanie dużej ilości węglowodanów, stosowanie niektórych leków, obecność schorzeń współistniejących.

Kieszenie zębowe – leczenie

Leczenie kieszeni zęba należy przeprowadzić u wykwalifikowanego lekarza periodontologa. Kluczowe w walce z chorobą jest staranne przeprowadzenie fazy wstępnej – przyczynowej leczenia: instruktaże higieny, scaling  i root planing, dekontaminacja bakteryjna np. laserem, zakładanie leków przeciwzapalnych do kieszonek (przepłukanie kieszonek zębowych preparatami o działaniu przeciwbakteryjnym). Kolejna faza to etap korekcyjny leczenia przyzębia (np. związany z przeprowadzeniem zabiegów chirurgicznych: regeneracyjnych lub z zakresu chirurgii śluzówkowo-dziąsłowej). Trzecia faza, podtrzymująca leczenie kieszeni zęba, to wizyty higienizacyjne (higiena profesjonalna).