Parodontoza jest zapalną, przewlekłą chorobą tkanek przyzębia w skład których wchodzi, dziąsło, więzadła ozębnej, cement korzeniowy i kość obecna wokół zębów.  W jej przebiegu dochodzi do uszkodzenia struktur utrzymujących zęby (aparat zawieszeniowy), co w konsekwencji daje dalsze konsekwencje. Zęby zaczynają się ruszać, przemieszczać, a w zaawansowanym stadium również wypadać. Aby nie doprowadzić do rozwoju choroby, należy zgłaszać stomatologowi już pierwsze objawy, do których należą krwawienie dziąseł oraz stany zapalne. Jest to szczególnie ważne, ponieważ szybka reakcja pozwoli uzyskać lepsze efekty terapeutyczne.

Jak przebiega leczenie paradontozy?

Metoda leczenia paradontozy jest uzależniona od stadium jej rozwoju. Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów zaleca się rozpoczęcie leczenia już w chwili wystąpienia delikatnego krwawienia dziąseł podczas szczotkowania. Wówczas możliwe jest leczenie poprzez wdrożenie odpowiednich zabiegów higienicznych. Lekarz stomatolog usunie płytkę nazębną oraz kamień (zarówno nad- jak i poddziąsłowo) zleci zabiegi wykluczające zapalenie jak i doprowadzi do sprawdzenia sytuacji zgryzowej.  Niezależnie od działań lekarza sam  pacjent musi stosować ściśle określone zasady higienizacji domowej celem  zmniejszania  liczby namnażających się w jamie ustnej bakterii w sytuacji niedostatecznej higieny.

W zaawansowanym stadium choroby, gdy dziąsła są wyraźnie osunięte, a zęby już zaczęły się przemieszczać, konieczne jest podjęcie bardziej inwazyjnych metod leczenia. Wówczas niezbędne może się okazać przeprowadzenie zabiegów chirurgicznych naprawczych lub regeneracyjnych przyzębia, zabiegów chirurgii śluzówkowo-dziąsłowej ( plastyczne zabiegi przeszczepowe). W niektórych wypadkach konieczne jest wyrównanie zwarcia i szynowanie zębów ( metody zachowawcze, protetyczne)

Czy leczenie jest bolesne?

To, czy leczenie paradontozy okaże się bolesne, jest w głównej mierze uzależnione od tego, na którym etapie zostało podjęte. W pierwszym stadium, podczas gdy leczenie koncentruje się na zachowaniu odpowiedniego poziomu higieny, leczenie jest całkowicie bezbolesne.

W przypadku konieczności przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego stosowane są środki miejscowo znieczulające, podobnie jak w przypadku innych zabiegów stomatologicznych. W okresie rekonwalescencji pacjentowi mogą jednak towarzyszyć dolegliwości bólowe. Należy wówczas stosować przepisane przez lekarza środki uśmierzające ból i zapalenie, które pozwolą złagodzić nieprzyjemne objawy.