Choć pierwsze implanty zębowe wszczepiono ponad pół wieku temu, dopiero dziś stają się one powszechną formą uzupełniania braków zębowych. Implanty pozwalają na odzyskanie pełnego, pięknego uśmiechu, a przy tym są niezwykle funkcjonalne – nie powodują dyskomfortu w czasie jedzenia czy mówienia. Nie zawsze jednak wszczepienie implantów jest możliwe. Jedną z częściej występujących chorób przyzębia jest paradontoza. Czy jest ona przeszkodą do przeprowadzenia implantacji?

Paradontoza – objawy

Paradontoza to zapalenie przyzębia, którego źródłem jest najczęściej infekcja bakteryjna, a rzadziej inne rodzaje infekcji. Nieleczona prowadzi do cofania się dziąseł i zaniku tak zwanego aparatu wieszadłowego zęba – nieleczona może skutkować nawet rozchwianiem i utratą zębów. Oprócz cofniętych dziąseł objawami paradontozy mogą być krwawienia (samoistne albo podczas szczotkowania), ból i nadwrażliwość na niskie i wysokie temperatury, zaczerwienienie i obrzęk, nieprzyjemny zapach i posmak w ustach, a w niektórych przypadkach również pojawienie się ropnej wydzieliny i rozchwianie zębów. Paradontozę leczy się przez czyszczenie zębów z płytki bakteryjnej, a w stanach ostrych przez zastosowanie antybiotykoterapii.

Paradontoza a implanty

Paradontoza jest istotną przeszkodą do wszczepienia implantów i każdorazowo musi zostać wyleczona (albo przynajmniej porządnie zaleczona) przed wykonaniem zabiegu. Nadmierny rozwój patogenów w obrębie przyzębia może prowadzić do tego, że proces stabilizacji implantu nie będzie przebiegał prawidłowo. W niektórych przypadkach może również dojść do nieprzyjemnych dla pacjenta komplikacji. Wyleczenie choroby i poprawa stanu przyzębia jest więc jednym z warunków wstępnych do wykonania implantacji. Jeżeli zapalenie miało charakter przewlekły i doprowadziło do znacznego cofnięcia się dziąseł albo infekcji w obrębie kości, to wykonanie zabiegu w dalszym ciągu będzie możliwe, choć wybór systemu implantów będzie wtedy ograniczony.

Paradontoza jest ważnym przeciwwskazaniem do wszczepienia implantów. Dzięki wdrożeniu odpowiedniej terapii przez lekarza periodontologa możliwe będzie wyleczenie choroby i późniejsze wszczepienie implantu.