Paradontoza ze względu na swoje rosnące rozpowszechnienie została określona jedną z chorób cywilizacyjnych. Jest drugą po próchnicy najczęściej występującą chorobą jamy ustnej, a nieleczona może prowadzić nawet do całkowitej utraty zębów. Jak ją rozpoznać i czy można ją leczyć domowymi sposobami?

Czym jest paradontoza?

Naszą jamę ustną zasiedlają bakterie, które usuwamy przy regularnym, prawidłowym szczotkowaniu. Jeśli jednak nie dbamy odpowiednio o higienę jamy ustnej bądź też jesteśmy obciążeni czynnikami ryzyka, bakterie w okolicy dziąseł zaczynają się namnażać. Tworzy się wtedy jasnożółty miękki nalot, nazywany płytką nazębną. Z czasem, gdy nie zostanie ona usunięta, może ulegać twardnieniu, tworząc kamień nazębny. Ten trudno jest już usunąć domowymi zabiegami, co prowadzi do dalszego rozwoju bakterii i przeniesienia ich na tkanki przyzębia, w tym dziąsła. Pojawia się wtedy stan zapalny, który nieleczony przybiera postać przewlekłą – paradontozę.

Jak rozpoznać u siebie paradontozę?

Paradontoza rozwija się wolno, a pierwszym objawem może być jedynie zaczerwienienie dziąseł. Gdy tylko je zauważymy, a szczotkowaniu towarzyszyć będzie często krwawienie, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się do periodontologa. Jeśli nie wdrożymy leczenia i profilaktyki, stopniowo będzie dochodzić do zajęcia kolejnych tkanek przyzębia, prowadząc do utraty struktur podtrzymujących zęby. W rezultacie może dojść do ruchomości zębów, a następnie do ich utraty.

Jak leczyć paradontozę?

Podstawą zarówno w leczeniu jak i w profilaktyce zapalenia przyzębia, jest zmiana nawyków higieny jamy ustnej. Należy więc pamiętać, że domowe sposoby na paradontozę zaczynają się od szczotkowania zębów przynajmniej dwukrotnie każdego dnia. Często pomijanym aspektem jest stosowanie nici dentystycznych. Jest ona o tyle ważna, że szczotkując nie jesteśmy w stanie dotrzeć do przestrzeni międzyzębowych, w których może dochodzić do formowania płytki nazębnej. Pomocne okażą się również kontrolne wizyty u dentysty co około pół roku oraz korzystanie z irygatora.

Duże korzyści może przynieść również zmiana diety. Bogata w cukry przyczynia się do powstania lepszych warunków dla rozwoju bakterii i może prowadzić do cukrzycy, predysponującej do powstania paradontozy. W profilaktyce i leczeniu zapalenia przyzębia warto również rozważyć stosowanie pospolitych ziół, takich jak rumianek czy skrzyp. Napary czy płukanki z szałwii z kolei cechują dobre właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, a okazuje się skuteczna nie tylko w walce z paradontozą, ale też ze zwykłym bólem zęba czy w chorobach gardła.

Domowe sposoby leczenia paradontozy mogą pełnić jednak wyłącznie funkcję wspomagającą. Konieczna jest konsultacja u specjalisty z zakresu periodontologii, który przygotuje indywidualny plan leczenia i wyjaśni, jak na co dzień można radzić sobie z paradontozą.