Temat czynników wzrostu i komórek macierzystych i ich zastosowania we współczesnej medycynie to już nie tylko wizja odległej przyszłości. Wykorzystanie ich wyjątkowych właściwości staje się nadzieją dla wielu pacjentów, w tym także tych dentystycznych. Co sprawia, że po komórki macierzyste i czynniki wzrostu  sięga także stomatolog?

Czym są komórki macierzyste?

Komórki macierzyste (stem cells) – młode, niewyspecjalizowane jeszcze komórki ludzkiego organizmu zwane są komórkami macierzystymi lub komórkami pnia. To one stanowią podstawę dla rozwoju wszystkich innych komórek ciała. Mają dwie ważne cechy, które stanowią o ich wyjątkowości. Są to zdolność do samoodnawiania oraz potencjał różnicowania. Dzięki nim komórki macierzyste nie dość, że mogą się namnażać, to mają też zdolność do regeneracji tkanek brakujących lub uszkodzonych w wyniku różnych chorób.

Czym są czynniki wzrostu?

Czynniki wzrostu (Concentrated Growth Factors) są obecnymi we krwi białkami, które regulują złożone procesy gojenia się ran i zwiększają możliwości regeneracyjne organizmu bez skutków ubocznych. Mają one właściwości przyspieszania procesów:

• angiogenezy,
  • tworzenia się fibroblastów i osteoblastów,
  • gojenia ran.

Zalety stosowania czynników wzrostu w technikach chirurgicznych  to:

• szybsze i lepsze rezultaty gojenia,
  • zmniejszenie bólu i obrzęku pozabiegowego,
  • lepsza integracja materiału wszczepowego czy  implantu z kością,
  • brak zespołu suchego zębodołu po ekstrakcji,
  • brak skutków ubocznych i powikłań.

Zastosowanie tej unikalnej metody pozwala na osiągnięcie zdecydowanie lepszych efektów leczenia u pacjentów, zmniejsza dolegliwości oraz przyczynia się do podniesienia komfortu pozabiegowego, co pozwala na osiągnięcie satysfakcjonującego uśmiechu. Włączenie skoncentrowanych czynników wzrostu do chirurgicznego zabiegu stomatologicznego wpływa na lepszą regenerację tkanek, przyspiesza procesy gojenia, zmniejsza ból i obrzęk. Pozwala na szybszy powrót do codziennych aktywności.

Wyzwania w leczeniu chorób przyzębia i w implantologii

Periodontologia to dział stomatologii specjalizujący się w leczeniu chorób błon śluzowych jamy ustnej oraz przyzębia. Zapalenie przyzębia, potocznie nazywane paradontozą, to schorzenie, w którego przebiegu dochodzi do uszkodzenia i utraty tkanek otaczających i utrzymujących nasze zęby (dziąsła , więzadła przyzębne i kość wyrostka zębodołowego). W efekcie parodontoza zakończyć może się rozchwianiem, a następnie utratą samych zębów. Parodontoza jest ,podobnie jak próchnica,  chorobą społeczną i dotyka obecnie znaczącą populację pacjentów  (w tym ludzi młodych).  Lekarze i naukowcy od lat szukają więc sposobów na to, by jak najlepiej leczyć tę chorobę i zapobiec jej konsekwencjom.

Implantologia to wciąż rozwijająca się nauka, pozwalająca na odtworzenie zębów utraconych w wyniku urazów i uszkodzeń , niewłaściwego dbania o higienę jamy ustnej, w wyniku chorób przyzębia , powikłań leczenia endodontycznego czy próchnicy.

Komórki macierzyste i czynniki wzrostu w chirurgicznym leczeniu implantologicznym i w leczeniu parodontozy

Drogę do skutecznej terapii chorób przyzębia i leczenia implantologicznego otwierają regeneracyjne techniki chirurgiczne z zastosowaniem materiałów regeneracyjnych połączonych z czynnikami wzrostu i komórkami macierzystymi. Dodanie do materiałów wszczepowych cytokinowych czynników wzrostu nasila procesy naprawy i gojenia tkanek. Niezwykła plastyczność komórek pnia  i ich zdolność do różnicowania się w różne linie komórkowe sprawia, że możliwe staje się odbudowanie tkanek zniszczonych w wyniku choroby. Zastosowanie w procesie leczenia komórek autogennych, czyli pobranych od samego pacjenta sprawia, że samo leczenie przebiega szybko i bez powikłań. Zahamowanie postępu chorób przyzębia, a nawet odbudowa już występujących ubytków i regeneracja uszkodzonej tkanki to cel, do którego dąży wielu lekarzy. Osiągnięcie pełnej, funkcjonalnej regeneracji wszystkich składowych przyzębia czy błony śluzowej u pacjenta  oraz odbudowa struktur anatomicznych przy implantach  stają  się teraz możliwe właśnie dzięki terapii regeneracyjnej skojarzonej z wielu dostępnych teraz dla lekarzy i pacjentów czynników i materiałów augmentacyjnych.  Dlatego warto coś o nich wiedzieć by sięgać po najnowocześniejsze rozwiązania!