Paradontoza to choroba tkanek otaczających ząb (m.in.: dziąseł, ozębnej). Nieleczona, w skrajnych przypadkach może doprowadzić do rozchwiania i utraty zębów. Aby do niej nie doprowadzić, należy odpowiednio dbać o higienę jamy ustnej, regularnie odwiedzać gabinet periodontologiczny i stosować odpowiednią dietę.

Dieta wspomagająca profilaktykę przeciw paradontozie – co powinna zawierać?

Oto lista witamin i minerałów, które pomogą uniknąć leczenia periodontologicznego:

• Wapń – podstawowy składnik budujący zęby. Badania wykazują korelację między nieprawidłowym jego poziomem w surowicy, a podwyższonym ryzykiem zapalenia przyzębia.
  • Witamina C – jest przeciwutleniaczem biorącym udział w syntezie kolagenu, który wchodzi w skład dziąseł. Niedobór witaminy C powoduje szkorbut i zwiększa ryzyko rozwoju paradontozy.
  • Miedź – jako składnik wielu enzymów, wspomaga prawidłowe usieciowienie kolagenu i elastyny. Ponadto pomaga złagodzić stany zapalne.
  • Koenzym Q – to związek, który naturalnie występuje w ciele człowieka. Niestety intensywność jego wytwarzania maleje wraz z wiekiem. Proces ten nasila się po skończeniu 30. roku życia, jak również przy złym stylu życia, nieodpowiedniej diecie czy przyjmowaniu niektórych leków na stałe.

Jakie produkty wybierać?

Poniżej przedstawiamy zestawienie produktów spożywczych, które zawierają powyższe witaminy i minerały:

1. Jako źródło dobrze przyswajalnego wapnia należy wybrać mleko i jego przetwory (mleko w proszku, kefiry, jogurty, maślanki, sery białe i żółte).
  2. Witaminę C znajdziemy w pomarańczach, cytrynach, kiwi, papryce, jarmużu, brukselce, czarnej porzeczce czy truskawkach.
  3. Bogactwo miedzy stanowią m.in.: nasiona strączkowe, wątróbka, migdały, produkty zbożowe, orzechy, migdały czy zielone warzywa liściaste.
  4. Koenzym Q znajduje się w mięsie (serce wołowe, ryby morskie – głównie makrela, sardynki, śledzie), owocach i warzywa (soja, migdały, pistacje, szpinak). Najlepiej rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego warto je uwzględnić, komponując posiłki zawierające te produkty.