Kieszenie przyzębne są objawem choroby przyzębia. Zmiany zapalne dziąseł najczęściej prowadzą do utraty przyczepu łącznotkankowego i tkanki kostnej, co jest powodem pogłębiania destrukcji tkanek otaczających zęby i wytwarzania się kieszeni wokół zębów. W powstającej kieszonce przyzębnej gromadzą się bakterie, które rozkładają resztki pokarmów, prowadząc do nasilenia zapalenia niszczącego tkanki wokół zębów. Mamy do czynienia z tzw. błędnym kołem chorobowym parodontozy. Pacjenci skarżą się wtedy na ból, krwawienie, obrzęk dziąseł, przykry zapach z ust, rozchwianie zębów. Przyczyn chorób przyzębia i jej objawów, jakimi są kieszenie przyzębne, jest wiele. Jedną z nich jest zgryz urazowy, inną zła higiena, powodująca wytwarzanie się płytki nazębnej. Wpływ na taki stan rzeczy może mieć również czynnik genetyczny lub czynniki jatrogenne, będące rezultatem powikłań leczenia zachowawczego, protetycznego lub ortodontycznego zębów.

Leczenie kieszonek przyzębnych

Leczenie kieszonek przyzębnych to w pierwszej kolejności terapia przyczynowa, czyli instruktaż higieny jamy ustnej (i jej wdrożenie!), leki przeciwzapalne, usunięcie współistniejących przyczyn (nawisające plomby, braki punktów stycznych między wypełnieniami). Po terapii przyczynowej dla kieszonek głębokich przeprowadzane jest leczenie korekcyjne, spłycające je. Kompleksowe leczenie przyczynowe i korekcyjne, wraz z wizytami kontrolnymi, daje szansę na wyleczenie schorzenia i komfort dalszego funkcjonowania przez pacjenta. Z tego punktu widzenia dieta półpłynna byłaby znaczącym utrudnieniem codziennego życia. Właściwe wykonanie wypełnień (plomb) i wyleczenie przyzębia to jedyne racjonalne i skuteczne rozwiązanie powyższego problemu.