Dr n. med. Agnieszka Laskus
dr@laskus.pl

Kamień nazębny – jak mu przeciwdziałać?

Kamień nazębny to zmineralizowana płytka nazębna, która może znajdować się nad- i poddziąsłowo na powierzchni zębów. Szczególnie podatne na tworzenie się kamienia są miejsca w okolicy ujść gruczołów ślinowych, nierówne powierzchnie nazębne (nawisy wypełnień, dostawki protetyczne itd.). Kamień naddziąsłowy jest zwykle żółty – czasami ciemnieje pod wpływem diety (herbata, wino) lub tytoniu. Kamień poddziąsłowy jest przeważnie ciemny, co spowodowane jest rozpadem krwi towarzyszącym zapaleniom dziąseł i innych struktur przyzębia. Bakterie, stanowiące 90 proc. płytki nazębnej, są główną przyczyną powstawania parodontozy. Im wyraźniejsza jest obecność złogów na powierzchniach zębów, tym większe oddziaływanie bakterii w obrębie dziąseł i innych struktur przyzębia. Jakie są nowoczesne metody usuwania kamienia nazębnego? Profesjonalne oczyszczenie zębów przez lekarza lub higienistkę, wyeliminowanie drażniących czynników jatrogennych (wynikających ze stosowanych terapii stomatologicznych), plastykę zębów w miejscach gromadzenia się płytki nazębnej, profesjonalny instruktaż higieny jamy ustnej. Najlepszą formą przeciwdziałania chorobie przyzębia jest regularne powtarzanie tych zabiegów w gabinetach stomatologicznych raz na pół roku (osoby zdrowe) lub raz na cztery miesiące (osoby z rozpoznaną parodontozą). Ważne jest także stosowanie preparatów farmakologicznych wspomagających działania lekarzy. Najczęściej są to różnego typu preparaty do płukania jamy ustnej, do wcierania (żele) lub do ssania (płatki, gumy).

Agnieszka Laskus