Stany zapalne przyzębia to problem, który prowadzić może do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Dlatego też niezwykle istotne jest, żeby problem taki rozwiązać najszybciej, jak to tylko możliwe. W niektórych przypadkach konieczne jest przeprowadzenie kiretażu.

Czym jest kiretaż?

Kiretaż jest zabiegiem, w czasie którego stomatolog usuwa z kieszonki zębowej i korzenia zęba bakterie, zmienioną zapalenie tkankę i płytkę nazębną. Zabieg ten wykonuje się przy pomocy prostego narzędzia – kiretu. Wyróżnia się dwa główne rodzaje kiretażu, otwarty i zamknięty. Kiretaż zamknięty wykonywany być może jedynie w przypadku, kiedy kieszonki zębowe nie są zbyt głębokie i nie wymaga rozcinania dziąsła. Kiretaż otwarty wymaga chirurgicznego przecięcie dziąsła, w celu dostania się do zmienionej tkanki i korzenia zębowego. Gojenie dziąsła trwa około tygodnia, a po tym czasie zdejmowane są szwy. Coraz większą popularność zyskuje również kiretaż laserowy, który jest stosowany jako uzupełnienie obu wymienionych metod.

Kiedy wykonuje się kiretaż?

Zabieg kiretażu wykonuje się przede wszystkim wtedy, kiedy inne, prostsze metody zawiodły i nie przyniosły oczekiwanego skutku, a stan zapalny rozwija się dalej. Najczęstszym wskazaniem są poważne zapalenia dziąseł i przewlekłe choroby przyzębia.

O czym warto pamiętać po kiretażu?

Kiretaż, a zwłaszcza kiretaż otwarty, jest zabiegiem, po którym przez jakiś czas pacjent będzie odczuwał nieznaczne dolegliwości. Najczęściej jest to nadwrażliwość na wysokie i niskie temperatury, krwawienia, obrzęk  czy wrażenie ruchomości zębów. Dolegliwości te jednak szybko ustępują. Przez około tydzień po zabiegu należy zachować szczególną ostrożność przy czynnościach związanych z codzienną higieną jamy ustnej, a także unikać zbyt twardych pokarmów, gorących i zimnych napojów, palenia papierosów i picia alkoholu.

Współcześnie kiretaż jest zabiegiem całkowicie bezpiecznym, a stosowanie nowoczesnych metod znieczulenia sprawia, że również bezbolesnym.