Kondycja jamy ustnej może wiele powiedzieć o stanie zdrowia. Obserwowanie jej wyglądu i szybka reakcja na jakiekolwiek uczucie dyskomfortu, pozwala na wczesną diagnozę, być może rozwijającego się schorzenia, natychmiastowe leczenie lub zapobieganie dalszym jego konsekwencjom. Niestety, wciąż rozmaite objawy, takie jak krwawienie dziąseł, zaczerwienienia, opuchnięcie i ból, bywają często bagatelizowane, a pacjenci błędnie liczą na to, że wystarczy myć zęby i przeczekać, aż samo przejdzie.

Kiedy udać się do specjalisty?

Już nawet niewielkie krwawienie dziąseł i dyskomfort w jamie ustnej może oznaczać pierwsze symptomy chorób przyzębia. Przy zauważeniu zabarwienia na czerwono wypluwanej po płukaniu piany, podrażnionych, zaczerwienionych dziąseł, zwiększonej podatności na urazy mechaniczne przy szczotkowaniu czy też występowaniu bólu, należy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistą. Nie warto odkładać wizyty u dentysty, ponieważ te symptomy mogą oznaczać między innymi zapalenie i choroby przyzębia czy też zapalenie dziąsła. Im wcześniej wykryte, tym łatwiejsze w leczeniu, jednak długo lekceważone mogą nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne, jak paradontoza, niszczenie tkanek otaczających zęby, a nawet samą utratę zębów.

Jak chronić nasze zęby i jamę ustną?

Najlepszym sposobem leczenia jest zapobieganie. Prawidłowe, regularne szczotkowanie zębów z użyciem odpowiednich preparatów, dokładne ich płukanie, stosowanie nici dentystycznej i obserwowanie kondycji jamy ustnej jest podstawą pięknego, zdrowego uśmiechu. Nie wystarczy jednak, aby uchronić się przed wszelkimi infekcjami i chorobami. Oprócz zachowania zasad higieny, konieczne są kontrolne wizyty w gabinecie dentystycznym. Nawet przy prawidłowej pielęgnacji, stan jamy ustnej należy skonsultować ze specjalistą oraz wykonać profilaktyczne zabiegi, na przykład usuwanie kamienia nazębnego. Wizyta u dentysty powinna być powtarzana co najmniej dwa razy w roku, a częściej w przy występowaniu niepokojących objawów.

Stan jamy ustnej jest często pierwszym elementem prowadzącym do diagnozy chorób dotykających zęby, ale i cały organizm. Dlatego warto reagować szybko i pamiętać o regularnej kontroli w gabinecie dentystycznym.