Kiedy myślimy o chorobach jamy ustnej, najczęściej koncentrujemy się na zębach. Z racji pełnionych funkcji są one podatne na uszkodzenia mechaniczne i działanie bakterii, które wywołują próchnicę. Często zdarza się jednak, że problemy dotyczą również dziąseł, a pierwszym alarmującym objawem jest ich opuchnięcie – na co może wskazywać ta dolegliwość?

Nadmiar płytki bakteryjnej

Najczęstszą przyczyną opuchniętego dziąsła jest nadmiar płytki bakteryjnej. Jeśli nie jest ona regularnie usuwana, nie tylko podczas szczotkowania zębów, ale także u stomatologa, gromadzi się wzdłuż linii dziąseł. W pewnym momencie jej ilość może być tak duża, że zlikwidowanie jej wyłącznie przy użyciu szczoteczki do zębów staje się niemożliwe. Znacznie wzrasta wówczas ryzyko zapalenia dziąseł i chorób przyzębia oraz samych zębów, a jedynym rozwiązaniem tego problemu jest wizyta u specjalisty periodontologa, który wykona właściwą diagnostykę i podejmie decyzje co do leczenia.

Zapalenie dziąseł

Zapalenie dziąseł jest chorobą, którą najczęściej wywołuje niewłaściwa higiena jamy ustnej, ale może być także związana z ciążą, zmianami hormonalnymi oraz rozlicznymi schorzeniami ogólnoustrojowymi. Do jej objawów należą między innymi zmiana barwy tkanki dziąsłowej na siną bądź ciemnoczerwoną, krwawienie podczas szczotkowania lub nitkowania zębów, rozrost dziąsło lub przeciwnie odsłonięcie szyjek zębowych oraz tkliwość i opuchlizna. Periodontolog dobiera leczenie w zależności od przyczyny, jednak zwykle kluczowa jest zmiana i poprawa nawyków higienicznych.

Ropień zęba lub przyzębia

Ropień zęba powstaje zazwyczaj w wyniku nieleczonej próchnicy bądź zapalenia miazgi. Ropień przyzębny jako konsekwencja parodontozy. Przedłużający się stan zapalny powoduje stworzenie komory wypełnionej ropą, która nierzadko widoczna jest w postaci niewielkiej zmiany na dziąśle. Powstawaniu i rozwojowi ropnia towarzyszy zwykle opuchlizna dziąseł, ich zaczerwienie oraz silny ból okolicy zmienionej chorobowo. Ze względu na fakt, że rozwijający się stan zapalny stanowi zagrożenie dla zdrowia pacjenta, niezbędna może okazać się natychmiastowa konsultacja dentystyczna lub chirurgiczna. Leczenie ropnia polega na ewakuacji treści, leczeniu przyczyny np. chorego zęba lub przyzębia.  W niektórych wypadkach konieczne jest leczenie farmakologiczne (np. stosowanie antybiotyków)

Opuchnięte dziąsła – inne możliwe przyczyny

Do innych prawdopodobnych przyczyn opuchniętych dziąseł, z którymi radzi sobie lekarz periodontolog, zalicza się głównie:

• zmiany hormonalne,
  • choroby ogólnoustrojowe (cukrzyca , choroby sercowo-naczyniowe),
  • niewłaściwą dietę,
  • reakcje alergiczne,
  • oparzenia oraz urazy mechaniczne.
  • stosowanie niektórych leków ogólnie i miejscowo

Przyczyn opuchniętego dziąsła może być naprawdę wiele, jednak zawsze, niezależnie od domniemanej przyczyny, należy szukać pomocy w gabinecie lekarskim. Periodontolog nie tylko oceni stan tkanki dziąsłowej, wykona właściwą diagnostykę i w zależności od przyczyny podejmie właściwe leczenie i przekaże wskazówki co do dalszego postępowania pacjenta.