LASERY W LECZENIU STOMATOLOGICZNYM

Laseroterapia to obecnie najskuteczniejsza metoda terapeutyczna i najlepsze rozwiązanie kliniczne w stomatologii. Lasery stomatologiczne to urządzenia, które w znakomity sposób mogą stanowić nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych narzędzi, które budzą strach wśród pacjentów. Użycie lasera stomatologicznego podczas leczenia stwarza okazję do względnie bezkrwawych oraz bezbolesnych zabiegów przeprowadzanych zarówno na tkankach miękkich jak i twardych. W najlepszych klinikach, w tym w mojej klinice Trio-Dent, dostępne są już lasery o perfekcyjnie dobranej mocy, dzięki czemu większość zabiegów stomatologicznych można wykonać z minimalną inwazyjnością. Lasery w stomatologii posiadają szerokie spektrum zastosowań, które obejmuje działania przeciwzapalne, przeciwbólowe, bakteriobójcze i biostymulujące. Za pomocą współcześnie dostępnych laserów można wykonać zdecydowaną większość zabiegów stomatologicznych po odpowiednim zdiagnozowaniu przez stomatologa. Bezsprzeczną zaletą leczenia laserowego jest także fakt, że generują one nawet o 85 proc. mniej aerozolu w stosunku do tradycyjnych narzędzi rotacyjnych – oznacza to, że leczenie laserowe znacząco przyczynia się do ograniczenia pandemii COVID-19, dzięki zmniejszonej emisji aerozolu, który sprzyja transmisji wirusów przenoszonych drogą kropelkową.

Główne zalety zastosowania lasera w porównaniu z tradycyjną metodą leczenia:

• leczenie ubytków u pacjentów w różnym wieku (przede wszystkim u dzieci!) – bez konieczności użycia wierteł oraz najczęściej bez znieczulenia
  • zachowanie większej ilość zdrowej tkanki zęba niż w przypadku zastosowania tradycyjnego wiertła dentystycznego
  • niemal bezkrwawy zabieg i mniejsze ryzyko krwawienia po zabiegu (właściwości koagulacji)
  • znacznie mniejszy ból i dyskomfort pozabiegowy
  • brak konieczności szycia rany w większości przypadków
  • szybsze gojenie się ran po zabiegach chirurgii stomatologicznej
  • redukcja bakterii w obszarze zabiegu chirurgicznego
  • minimalne odczucie bólu w trakcie zabiegu, co pozwala uniknąć stosowania zastrzyków przeciwbólowych
  • wykonanie pełnej procedury podczas jednej wizyty
  • zastosowanie lasera podczas leczenia u dzieci, znacznie zmniejszając ich strach oraz odczucie bólu

Lasery diodowe

W klinice Trio-Dent korzystamy z laserów diodowych amerykańskiej firmy BIOLASE. Są to ultranowoczesne, bezpieczne lasery przeznaczone do tkanek miękkich. Można ich używać w zabiegach chirurgicznych, periodontologicznych, w leczeniu endodontycznym (kanałowym) a także w protetyce i implantologii oraz stomatologii kosmetycznej do wybielania zębów.

PROCEDURY NA TKANKACH MIĘKKICH

• Gingiwektomia
  • Gingiwoplastyka
  • Nacięcie lub wycinanie tkanek
  • Pobieranie wycinków do biopsji
  • Odsłanianie zatrzymanych zębów
  • Usuwanie łagodnych guzków
  • Podcinanie wędzidełek warg i języka
  • Odsłanianie implantów – laser może być używany w obrębie metalowych elementów w jamie ustnej bez obawy o zaistnienie interakcji
  • Nacięcie i drenaż ropni
  • Zabieg usunięcia lub znacznego przyspieszenia gojenia owrzodzeń, opryszczki i aft
  • Plastyka przedsionka jamy ustnej

PROCEDURY W PERIODONTOLOGII:

• leczenie kieszeni przyzębnych
  • usunięcie chorobowo zmienionej tkanki, eliminacja bakterii

WYBIELANIE ZĘBÓW

• Laserowe wybielanie zębów z użyciem żelu wybielającego: zabieg trwa ok. 20 minut. Ponadto kształt głowicy końcówki jest dopasowany do łuku zębowego, dzięki temu istnieje możliwość wybielania pojedynczych, przebarwionych zębów
  • Bezpieczna procedura oraz brak dolegliwości pozabiegowej w postaci nadwrażliwości.

TERAPIA PRZECIWBÓLOWA:

• Leczenie dolegliwości stawu skroniowo-żuchwowego (m.in. wzmocnienie, rozluźnienie mięśni żuchwy, redukcja/wyeliminowanie efektu strzelania w żuchwie itd.)
  • Czasowe podniesienie temperatury tkanek, co w konsekwencji prowadzi do rozluźnienia mięśni i ustąpienia dolegliwości bólowych

Lasery Erbowe (Er,Cr;YSGG)

Przeznaczone są głównie do opracowania tkanek twardych, miękkich oraz kostnych, w większości przypadków bez konieczności użycia znieczulenia. Laser erbowy ma niemal nieograniczone zastosowania w stomatologii i chirurgii szczękowej. Lasery erbowe firmy BIOLASE posiadają 56 wstępnie zdefiniowanych procedur leczenia stomatologicznego.

Procedury wykonywane laserem erbowym Waterlase iPlus amerykańskiej firmy BIOLASE:

• minimalnie inwazyjne opracowanie ubytku – brak uszkodzenia otaczającej tkanki, procedura bez generowania wibracji i ciepła; eliminuje dyskomfort, pozostaje większa ilość zdrowych tkanek po opracowaniu, zostaje zachowana struktura zęba,
  • usunięcie próchnicy oraz istniejących wypełnień,
  • frenektomia – brak konieczności szycia, bezpieczna i efektywna procedura w obrębie korzeni zębowych, bez znieczulenia, brak dyskomfortu pozabiegowego, brak ryzyka zakażenia krzyżowego, wyeliminowanie stresu związanego ze znieczulaniem u dzieci, lub interakcji z lekami u seniorów, szybki powrót do funkcjonowania po zabiegu
  • usunięcie nadmiaru dziąsła
  • zabieg wydłużania koron klinicznych również w opcji bezpłatowej
  • wycięcie kaptura dziąsłowego
  • wycięcie lub usunięcie włókniaka
  • konturowanie dziąseł
  • opracowanie kieszeni przyzębnej
  • gingiwektomia
  • usunięcie pozostałego po skalingu kamienia

Implantologia

• Odsłonięcie implantów
  • Czyszczenie implantów
  • Leczenie powikłań typu Peri – implantitis
  • Oczyszczenie po ekstrakcji

Chirurgia

• Pobieranie bloczków kostnych
  • Biopsje tkanek twardych i miękkich
  • Wycinanie bloczków kostnych
  • Plastyka dziąsła

Endodoncja

• Leczenie kanałowe
  • Dostęp do kanału
  • Czyszczenie i dezynfekcja kanału

Dowiedz się więcej

Jeśli interesuje Cię ta tematyka i chciałbyś dowiedzieć się więcej – napisz do mnie. Jeśli jesteś zainteresowany zagadnieniami stomatologicznymi lub chciałbyś skorzystać z jakiejś formy leczenia stomatologicznego – zapraszam do kontaktu.