Skoncentrowane czynniki wzrostu są coraz częściej wykorzystywane w medycynie i stomatologii. Specjaliści twierdzą, że stanowią one milowy krok, który umożliwia zupełnie nowy sposób leczenia chorób jamy ustnej.

Czym są skoncentrowane czynniki wzrostu?

Komórki macierzyste stanowią początkowy etap rozwoju wszystkich komórek w organizmie człowieka. Skoncentrowane czynniki wzrostu to białka, które pobudzają procesy regeneracyjne, odnowy i rewitalizacji. Pozyskuje się je z krwi pacjenta lub z tkanki tłuszczowej. Mają niebywałą zdolność adaptacji do dowolnych komórek, wśród których się znajdują. Jest to bez wątpienia przełom w stomatologii – ich wykorzystanie pozwala na bezpieczne leczenie, bez ryzyka alergii czy powikłań.

Zalety stosowania skoncentrowanych czynników wzrostu

Metoda wykorzystująca skoncentrowane czynniki wzrostu i komórki macierzyste, zwana również metodą CGF, ma wiele zalet:

• Znaczne zmniejszenie obrzęku i bólu,
  • Zminimalizowane ryzyko powikłań i skutków ubocznych,
  • Lepsza integracja implantu z kością,
  • Satysfakcjonujące efekty w rekonstrukcji tkanek miękkich i twardych w obszarze jamy ustnej,
  • Szybsze gojenie ran,
  • Wyeliminowanie zespołu suchego zębodołu, jaki może wystąpić po ekstrakcji zęba.

Jak wygląda zabieg z wykorzystaniem czynników wzrostu?

Pierwszy etap zabiegu polega na pobraniu od pacjenta krwi i odwirowaniu jej w separatorze komórkowym. Dzięki temu lekarz otrzymuje skoncentrowane czynniki wzrostu i komórki macierzyste. Materiał przygotowany w ten sposób zostaje wykorzystany podczas zabiegu, do bezpośredniej aplikacji w miejscu rany lub wymieszany z materiałem kościozastępczym.

Jest wiele potencjalnych zastosowań skoncentrowanych czynników wzrostu w stomatologii. Z pewnością będzie ich coraz więcej. Mogą wspomagać procesy integracji implantów zębowych z tkankami pacjenta, wspomagać procesy regeneracyjne tkanek okołozębowych, a to tylko podstawowe, najbardziej powszechne ich zastosowanie w gabinetach stomatologicznych.