Czy migreny mogą być wywołane przez np. nieleczone ubytki lub zgrzytanie zębami?

Trudno to precyzyjnie określić. Drobne problemy stomatologiczne, np. niewielkie ubytki, na pewno nie są przyczyną migren. Ale już nawyk zaciskania czy zgrzytania zębami prowadzący do wzmożonego napięcia mięśniowego – rzeczywiście może powodować bóle głowy. Czasem ich przyczyną są także dolegliwości stawów skroniowo-żuchwowych, będące efektem wad zgryzu. Niekiedy stan zapalny związany z zębami objawia się bólem promieniującym w różne miejsca głowy. Aby to sprawdzić, konieczna jest jednak konsultacja u stomatologa.

Próchnica zębów a ból głowy

W przypadku podejrzenia, że uciążliwe bóle głowy wywołane są postępującą próchnicą, jedną z pierwszych kwestii wymagających ustalenia jest kierunek jego promieniowania. Ból „od zęba” promieniuje na ogół w stronę ucha, ale także skroni, szyi oraz karku. Ma pulsujący charakter wywołujący pojawiające się naprzemiennie uczucia rozsadzania oraz ściskania głowy. Duży odsetek pacjentów skarży się też na nasilające się okresowo nudności oraz zaburzenia widzenia.

Kolejną możliwą przyczyną bólu głowy jest stan zapalny miazgi zębowej. Pojawia się on w zaawansowanym stadium próchnicy, prowadząc do infekcji bakteryjnych oraz uszkodzenia korony zębowej. W skrajnym przypadku uszkodzeniu mogą ulec również korzenie jednego bądź nawet kilku zębów. O wystąpieniu zapalenia miazgi zębowej świadczą najczęściej takie objawy jak gorączka, ropień w okolicy kości zębowej, ogólne osłabienie organizmu, apatia, złe samopoczucie.

Choroba okluzyjna

Wśród chorób zębów powodujących migrenę na pierwszym miejscu należy wymienić należy wymienić chorobę okluzyjną. Jest ona jedną z najczęściej występujących a jednocześnie najtrudniejszych do wykrycia oraz wyleczenia. Choroba ta, zwana też zgryzem pourazowym, jest skutkiem niewłaściwego stykania się ze sobą zębów górnej i dolnej szczęki. Efektem tego jest szybsze ścieranie się zębów, co prowadzi do nadwrażliwości oraz osłabienia i przewlekłego zmęczenia mięśni twarzy. Choroba ta przez długi czas może się rozwijać, nie dając żadnych objawów.

Jeśli podejrzewasz, że dokuczliwe bóle głowy mogą mieć związek ze zdrowiem jamy ustnej, koniecznie zapisz się na wizytę u stomatologa. Właściwie przeprowadzona diagnostyka pozwoli ustalić przyczynę problemu i wdrożyć odpowiednią terapię.