Choroby zębów nie pozostają bez znaczenia dla wyglądu twarzy. Wraz z rozwojem choroby zaczyna dochodzić do negatywnych w skutkach dolegliwości. Właśnie dlatego tak ważne są regularne wizyty u stomatologa, który szybko wychwyci zmiany chorobowe i wdroży odpowiednie leczenie.

Wpływ chorób zębów na wygląd twarzy

Nieleczone choroby zębów stale postępują, prowadząc do obumierania zębów. Martwe zęby łamią się, wypadają lub wymagają usunięcia chirurgicznego. Rozległe braki w uzębieniu prowadzą do samoistnego przemieszczania się pozostałych zębów. Zęby zaczynają się nachylać do luku lub dochodzi do wydłużania się zębów przeciwstawnych.

Wszystkie te procesy sprawiają, że dochodzi do zachwiania proporcji twarzy i tym samym utraty jej młodzieńczego wyrazu. Brak zębów sprawia, że dolny odcinek twarzy ulega wyraźnemu skróceniu, co powoduje, że nos optycznie się wydłuża. Co więcej, bruzdy nosowo-wargowe pogłębiają się, dodając lat.

W wyniku utraty zębów może również dojść do wysunięcia się podbródka i tym samym opadnięcia podgardla. Wszystkie te czynniki sprawiają, że osoba, która utraciła zęby, wygląda znacznie starzej, a usunięcie skutków zachodzących zmian jest nie tylko kosztowne, ale i długotrwałe.

Jak utrata zębów wpływa na zmianę kształtu twarzy?

Korzenie zdrowych zębów są osadzone w kościach szczęki lub żuchwy. W przypadku rozległej infekcji próchniczej zmiany przechodzą z zębów na kości, prowadząc do ich uszkodzenia. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami nawet 25% szerokości grzbietu szczęki zaczyna zanikać w pierwszym roku od utraty zębów.

Zwlekanie z usunięciem martwego zęba sprawia, że bakterie gnilne atakują kości, prowadząc do ich nieodwracalnych uszkodzeń. Aby do tego nie doprowadzić, należy dbać o odpowiednią higienę jamy ustnej oraz regularne wizyty u lekarza stomatologa.

Choroby zębów, szczególnie te nieleczone, nie pozostają bez wpływu na wygląd twarzy. Dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiednią higienę jamy ustnej. Regularne wizyty u stomatologa pozwolą nie tylko uniknąć ewentualnych problemów zdrowotnych, ale dodatkowo okażą się znacznie mniej kosztowne niż późniejsze odbudowanie braków w uzębieniu.