Kieszonki dziąsłowe to drobne szczeliny występujące w okolicy szyjki zęba. Niekiedy, na skutek m.in. niewłaściwej higieny jamy ustnej, zapalenia miazgi zęba lub wyrzynania się zębów trzonowych w ich obrębie może dojść do rozwoju stanu zapalnego. Wówczas osobie borykającej się z tym schorzeniem dokuczać mogą liczne dolegliwości. Dowiedz się, czym dokładnie są kieszonki dziąsłowe i jak je skutecznie leczyć.

Kieszonka dziąsłowa – co to jest?

Kieszonka dziąsłowa, określana również jako kieszonka zębowa, to szczelina, która zlokalizowana jest w obrębie szyjki zęba, między przyczepem nabłonkowym a brzegiem dziąsła. U zdrowych osób nie przekracza 2 – 3 mm. W przypadku, gdy podczas badania sondą periodontologiczną wskazana wartość zostanie przekroczona, wówczas zjawisko to określane jest jako patologiczne i może wskazywać, na rozwijające się zmiany chorobowe.

Objawy kieszonek dziąsłowych

Poza widocznym pogłębieniem szczelin w obrębie szyjek dziąsłowych, zapalenie kieszonek dziąsłowych może się objawiać poprzez:

• zaczerwienienie i tkliwość dziąseł,
  • rozchwianie zębów,
  • utrzymujący się, nieprzyjemny zapach z ust, mimo codziennej higieny jamy ustnej,
  • gromadzenie się kamienia nazębnego,
  • krwawienie dziąseł,
  • recesję dziąseł.

Co więcej, w przypadku bardzo zaawansowanego stanu zapalnego, w obrębie głębokich kieszeni mogą się wytwarzać ropnie przyzębne, którym towarzyszyć może ból dziąsła, wysięk ropy, a także ubytek kości i bolesność zęba.

Jak leczyć zapalenie kieszonki dziąsłowej?

Leczenie stanów zapalnych w obrębie przyzębia jest złożonym, wieloetapowym procesem. Lekarz periodontolog w pierwszej kolejności skupia się na eliminacji bólu oraz zwalczeniu stanu zapalnego, poprzez wdrożenie odpowiedniej antybiotykoterapii. Dodatkowo konieczne jest rozpoczęcie leczenia antybakteryjnego. W tym celu lekarz wykonuje płukanie kieszonek dziąsłowych. Niekiedy, w przypadku nagromadzenia się kamienia nazębnego również poddziąsłowo, konieczny może się okazać zabieg kiretażu.

Pacjenci, u których wystąpił stan zapalny w obrębie kieszonek dziąsłowych, powinni zwrócić szczególną uwagę na właściwą higienę jamy ustnej, aby zmniejszyć ryzyko nawrotu choroby.