Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale wiele problemów z zębami powodowanych jest przez zapalenie zatok i odwrotnie. Według prowadzonych badań nawet 10% pacjentów borykających się ze stanem zapalnym w obrębie szczęki może doświadczyć zębopochodnego zapalenia zatok szczękowych.

Ból zębów spowodowany zapaleniem zatok

Zapalenie zatok jest to zapalenie błony śluzowej nosa, które trwa dłużej niż 5 dni i prowadzi do zmiany konsystencji i barwy wydzieliny. Początek rozwoju choroby ma miejsce w zatoce szczękowej, która znajduje się tuż nad korzeniami zębów trzonowych. Ból towarzyszący zapaleniu zatok, jak i ból zęba powodują dyskomfort – oba te stany często występują razem. Mówimy wówczas o bólu zęba od zatok. Jest on spowodowany namnażaniem się bakterii lub wirusów zalegających w wydzielinie co prowadzi do jej nagromadzenia, a rosnące w związku z tym ciśnienie powoduje ucisk zakończeń nerwowych. Dlatego właśnie chory odczuwać może uporczywy ból jednego lub większej ilości zębów.

Zębopochodny ból zatok

Ból zęba może być spowodowany chorymi zatokami, ale i odwrotnie – rozprzestrzeniane się chorób zębów na zatoki przynosowe może wywołać ich zakażenie. Można także wyróżnić zębopochodne zapalenie zatok szczękowych. Najczęściej jest związane ze zmianami okołowierzchołkowymi m. in. nasiloną próchnicą, jak również z niektórymi zabiegami stomatologicznymi, takimi jak niewłaściwe leczenie endodontyczne lub ekstrakcja zęba. Prawidłowo wykonana ekstrakcja nie powinna nieść za sobą żadnych powikłań, jednak zdarzają się one w przypadkach nieodpowiedniego użycia narzędzi, co prowadzi do uszkodzenia zębów, złamania kości czy powstania przetoki ustno-zatokowej. Przetoka to połączenie jamy ustnej z zatoką szczękową, będące często przyczyną tworzenia się stanów zapalnych w zatokach.

Jak odróżnić ból zęba od bólu zatok szczękowych?

Odróżnienie źródła bólu nie należy do najprostszych i często przysparza wielu trudności również specjalistom. To niezwykle ważny etap prowadzenia diagnozy lekarskiej. Trafne odróżnienie bólu zęba od bólu zatok szczękowych pozwala na szybsze ulżenie pacjentowi w bólu oraz na wdrożenie skutecznego leczenia.

Dolegliwość związana bezpośrednio z zębami to zazwyczaj rwący i tępy ból, który może dawać efekt pulsowania. Ponadto podczas poskakiwania lub schylania się może pojawiać się bóle głowy i charakterystyczny ucisk w twarzoczaszce, które ustępują w po położeniu się. W przypadku zapalenia zatok szczękowych ból towarzyszy innym objawom, w tym m.in.: gorączce, katarowi, rozdrażnieniu i rozbiciu organizmu.

Zabieg interdyscyplinarny jako recepta na ból

Jeżeli u pacjenta zostaną zdiagnozowane problemy zarówno z zębami jak i z zatokami, często rozwiązaniem może być zabieg interdyscyplinarny, podczas którego leczenie wykonają zarówno stomatolog jak i laryngolog. Wówczas specjaliści dbają o kompleksowe wyeliminowanie powodów dolegliwości bólowych, wyleczenie ich oraz zminimalizowanie ryzyka ich powrotu. Bez względu na to, czy ból zęba spowodowany jest problemami z zatokami, odwrotnie, nie wolno go lekceważyć. Szybka interwencja lekarska pozwoli zapobiec poważniejszym schorzeniom oraz w porę zdiagnozować dolegliwości.