Wraz z upływem lat, a także w wyniku ciągłego narażanie zębów na działanie czynników drażniących, może dojść do nadmiernego ścierania się szkliwa. Tymczasem wraz z jego utratą dochodzić może do rozwoju szeregu innych dolegliwości, którym towarzyszy ból i dyskomfort. Jak więc postępować w przypadku startego szkliwa i czy istnieją skuteczne sposoby na zapobieganie tej dolegliwości?

Konieczna wizyta u specjalisty

Choć szkliwo zębowe uznawane jest za najtwardszą tkankę w ludzkim organizmie, to nie pozostaje obojętne na działanie czynników drażniących. Ciągle jest narażone na działanie szkodliwych substancji zawartych w pokarmach spożywanych na co dzień, a przy tym, nie ma zdolności do samodzielnej regeneracji. Właśnie dlatego tak ważne jest zachowanie go jak najdłużej w odpowiedniej kondycji. Jeżeli jednak wraz z upływem lat dojdzie do starcia szkliwa zębów, wówczas w pierwszej kolejności należy udać się do zaufanego stomatologa.

Po przeprowadzonym badaniu lekarz określi poziom zaawansowania dolegliwości, a następnie, zaproponuje odpowiednie postępowanie lecznicze. Podczas remineralizacji szkliwa specjalista najpierw starannie oczyści zęby z zalegającego kamienia nazębnego, a następnie uzupełni ubytki. W trakcie wizyty lekarz nałoży na powierzchnię zębów specjalną warstwę ochronną oraz powłokę, która zapobiegnie namnażaniu się bakterii.

Odpowiednio przeprowadzony zabieg wzmocni zęby i zminimalizuje ryzyko rozwoju próchnicy, jednak nie sprawi, że szkliwo się odbuduje. Właśnie dlatego tak ważne jest zapobieganie nadmiernej utracie szkliwa.

Jak zadbać o szkliwo?

Aby zmniejszyć ryzyko nadmiernego ścierania szkliwa, należy zadbać o odpowiednią dietę. Istnieje szereg produktów, które wykazują negatywny wpływ na jakość szkliwa, prowadząc do nadmiernego wypłukiwania minerałów. Do grupy tej należą m.in.:

• słodkie gazowane napoje,
  • kawa,
  • buraki,
  • sos sojowy,
  • owoce leśne.

Co więcej, chcąc zadbać o kondycję szkliwa, należy pamiętać o regularnym starannym szczotkowaniu zębów oraz o rezygnacji z palenia papierosów.