Jedną z częstszych chorób jamy ustnej  jest paradontoza. Do jej rozwoju prowadzą przede wszystkim zaniedbania w higienie jamy ustnej, a więc obecność płytki nazębnej i związane z nią oddziaływanie bakterii. Inne czynniki to na przykład nieprawidłowości zgryzowe czy obecność niektórych chorób ogólnoustrojowych.

Nieleczona choroba przyzębia może prowadzić do rozchwiania zębów, a w skrajnych przypadkach nawet do ich utraty. Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednio wczesne wykrycie dolegliwości.

Wczesne stadium paradontozy

Paradontoza rozwija się w czasie. Zaczyna się od zapalenia dziąseł a jeśli w porę nie zostanie to uchwycone przechodni na pozostałe struktury przyzębia.  Właśnie dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na stan naszych dziąseł.  Wczesne stadium paradontozy objawiać się może krwawieniem, zmianą koloru, kształtu i konsystencji dziąseł . W początkowej fazie krwawienie może się pojawiać wyłącznie podczas szczotkowania zębów. Wiele osób mylnie uważa wówczas, iż krwawienie wiąże się wyłącznie ze zbyt intensywnym szczotkowaniem zębów bądź stosowaniem twardej szczoteczki. Jeśli jednak pomimo zmiany szczoteczki krwawienie nie ustępuje, należy wówczas podejrzewać wystąpienie zapalenia dziąseł.

Wraz z rozwojem choroby krwawienie może pojawiać się również samoczynnie. Zauważając pierwsze krwawienie, należy niezwłocznie zgłosić się do periodontologa, który wdroży odpowiednie leczenie specjalistyczne.

Jak rozpoznać paradontozę?

Poza pojawiającym się krwawieniem z dziąseł uwagę powinny zwrócić również takie objawy jak utrzymujące się zaczerwienienie, opuchlizna, a także wrażliwość na dotyk i skrajne temperatury. U niektórych pacjentów zamiast obrzęku może być ścieńczenie struktury i opuszanie się dziąseł (recesje). Obnażanie szyjek i nadwrażliwość zębów oraz ich przemieszczenia lub ruchomość to ważne i alarmujące objawy choroby przyzębia. Kolejnym alarmującym sygnałem może być utrzymujący się nieświeży oddech nawet przy utrzymaniu odpowiedniej higieny.

Paradontoza jest schorzeniem, które przez długi czas może nie dawać żadnych dolegliwości bólowych. Ból pojawia się dopiero wówczas, gdy stan zapalny staje się bardziej zaawansowany. Kiedy pojawiają się nawet nieznaczne objawy, należy niezwłocznie podjąć leczenie specjalistyczne, aby uniknąć problemów z utrzymaniem się naszych zębów w jamie ustnej.

Jak zapobiegać paradontozie?

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia paradontozy, należy zadbać o utrzymanie odpowiedniego poziomu higieny jamy ustnej. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnym szczotkowaniu zębów oraz dokładnym ich nitkowaniu. Ważną rolę odrywają także preparaty wspomagające higienizację (płukanki, żele). To wszystko składa się na tzw. profilaktykę domową.  Równie ważne są systematyczne wizyty u periodontologa (który przeprowadza badania kliniczne, bakteriologiczne czy radiologiczne) i zadbanie o tzw. profilaktykę profesjonalną. Regularne (pacjenci zdrowi raz na 6 miesięcy, z parodontozą raz na 3-4 miesiące) usuwanie płytki nazębnej pozwala skutecznie zahamować przyczynę albo dalszy rozwój choroby, a także zapobiega ewentualnym nawrotom procesów zapalnych.

Na nawroty procesów zapalnych muszą szczególnie uważać pacjenci posiadający czynniki ryzyka choroby przyzębia takie jak: czynnik genetyczny , papierosy, alkohol, choroby ogólnoustrojowe (cukrzyca i inne choroby metaboliczne, osteoporoza, zaburzenia hormonalne, reumatoidalne zapalenie stawów, miażdżyca naczyń krwionośnych i inne choroby sercowo-naczyniowe).